De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}

Reageren...

Re: Wiskunde in het onderwijs na 1968

1 - P(1 · 48/51 · 44/50) 17.18% op een paar of beter?
1 - P(1 · 48/51 · 44/50) - P(3/51 · 2/50) 16,94% op een paar

Klopt dit?

Nog een vraagstukje:
Je hebt weeral een normaal spel kaarten van 52. Je krijgt 4 kaarten ervan. Het zijn alle 4 klaveren! Je mag er nog 3 nemen. Hoeveel kans dat je nog minstens 1 klaveren kaart krijgt?
Is dat:

(13 klaveren - 4 klaveren = 9 klaveren)
9/48 + 9/47 + 9/46 ongeeer 57.46%

In ieder geval al hartelijk dank voor wat je hebt geholpen!

Antwoord

Als je met het eerste bedoelt de kans op minstens 1 paar dan lijkt me dat correct.

Als je met de tweede bedoel de kans op precies 1 paar, dan lijkt me dat ook correct.

Tweede vraagstuk:

Je hebt al 1 klaveren. Er zijn 51 kaarten over. Wat is de kans bij het pakken van 3 kaart op nog minstens 1 klaveren? Dat is gelijk aan de kans op 1-P(geen klaveren).

Ik zou zeggen:

q60128img1.gif

Wat jij doet klopt niet helemaal. Bij benadering lijkt het weliswaar aardig goed, maar je doet net alsof de kans op klaveren elke keer als je een kaart pakt onafhankelijk is. Dat is niet zo, maar 't scheelt (kennelijk) weinig... een soort van 'bijna onafhankelijk'. Dat kan soms wel 's handig zijn, maar ik zou 't hier niet doen!

Gebruik dit formulier alleen om te reageren op de inhoud van de vraag en/of het antwoord hierboven. Voor het stellen van nieuwe vragen kan je gebruik maken van een vraag stellen in het menu aan de linker kant. Alvast bedankt!

Reactie:

Klik eerst in het tekstvlak voordat je deze knopjes en tekens gebruikt.
Pas op: onderstaande knopjes en speciale karakters werken niet bij ALLE browsers!


áâæàåãäßçéêèëíîìïñóôòøõöúûùüýÿ½¼¾£®©




$\mathbf{N}$ $\mathbf{Z}$ $\mathbf{Q}$ $\mathbf{R}$ $\mathbf{C}$
Categorie: Docenten
Ik ben:
Naam:
Emailadres:
Datum:19-5-2024